10 изненадващи ползи за здравето от медa

От древни времена медът се използва и като храна, и като лекарство. Той е много богат на полезни растителни съединения и предлага няколко ползи за здравето. Медът е особено здравословен, когато се използва вместо рафинирана захар. Ето топ 10 ползи за здравето от меда.

  1. Медът съдържа хранителни вещества

Медът е сладка, плътна течност, произведена от пчели. Пчелите събират захар, предимно от богатия на захар нектар на цветя от околната среда. Веднъж попаднали в кошера, те многократно консумират, усвояват и регенерират нектара. Крайният продукт е мед, течност, която служи като съхранявана храна за пчелите. Миризмата, цветът и вкусът зависят от видовете посетени цветя. Хранително: 1 супена лъжица мед (21 грама) съдържа 64 калории и 17 грама захар, включително фруктоза, глюкоза, малтоза и захароза. Той практически не съдържа фибри, мазнини или протеини. Също така съдържа следи – под 1% от RDI – на няколко витамини и минерали, но ще трябва да изядете много килограми, за да изпълните ежедневните си нужди. Там, където медът блести, е в съдържанието му на биоактивни растителни съединения и антиоксиданти. По-тъмните типове в тези съединения са дори по-високи от по-светлите.

  1. Висококачественият мед е богат на антиоксиданти

Висококачественият мед съдържа много важни антиоксиданти. Те включват органични киселини и фенолни съединения като флавоноиди. Учените вярват, че комбинацията от тези съединения дава на меда антиоксидантна сила. Интересното е, че две проучвания показват, че елдовият мед повишава антиоксидантната стойност на кръвта ви. Антиоксидантите са свързани с намален риск от инфаркти, инсулти и някои видове рак. Те могат също така помагат за здравето на очите.

  1. Медът е „по-малко лош“ от захарта за диабетици

Доказателствата за меда и диабета са смесени. От една страна, той може да намали няколко рискови фактора за сърдечни заболявания, често срещани при хора с диабет тип 2. Например, той може да понижи „лошия“ LDL холестерол, триглицеридите и възпалението, като същевременно повиши „добрия“ HDL холестерол. Някои проучвания обаче установяват, че той също може да повиши нивата на кръвната захар, но просто не толкова, колкото рафинираната захар. Въпреки че медът може да е малко по-добър от рафинираната захар за хора с диабет, той все пак трябва да се консумира с повишено внимание. Всъщност хората с диабет може да се справят най-добре, като сведат до минимум всички храни с високо съдържание на въглехидрати. Имайте предвид също, че някои видове мед могат да бъдат подправени с обикновен сироп. Въпреки че фалшифицирането на мед е незаконно в повечето страни, то остава широко разпространен проблем.

  1. Антиоксидантите в него могат да помогнат за понижаване на кръвното налягане

Кръвното налягане е важен рисков фактор за сърдечни заболявания и медът може да помогне за понижаването му. Това е така, защото съдържа антиоксидантни съединения, които са свързани с по-ниско кръвно налягане. Проучванията както при плъхове, така и при хора показват умерено намаляване на кръвното налягане от консумацията на мед.

  1. Медът също помага за подобряване на холестерола

Високите нива на LDL холестерол са силен рисков фактор за сърдечни заболявания. Този тип холестерол играе основна роля в атеросклерозата, натрупването на мазнини в артериите, което може да доведе до инфаркти и инсулти. Интересното е, че няколко проучвания показват, че медът може да подобри нивата на холестерола ви. Той намалява общия и „лошия“ LDL холестерол, като същевременно повишава „добрия“ HDL холестерол. Например, едно проучване при 55 пациенти сравнява меда с трапезната захар и установява, че медът причинява 5,8% намаляване на LDL и 3,3% увеличение на HDL холестерола. Това също доведе до умерена загуба на тегло от 1,3%.

  1. Медът може да понижава триглицеридите

Повишените кръвни триглицериди са друг рисков фактор за сърдечни заболявания. Те също са свързани с инсулинова резистентност, основен двигател на диабет тип 2. Нивата на триглицеридите обикновено се увеличават при консумиране на храни с високо съдържание на захар и рафинирани въглехидрати. Интересното е, че многобройни проучвания свързват редовната консумация на мед с по-ниски нива на триглицериди, особено когато се използва за заместване на захарта. Например, едно проучване, сравняващо меда и захарта, установява с 11–19% по-ниски нива на триглицеридите в групата на меда.

  1. Антиоксидантите в него са свързани с други благоприятни ефекти върху здравето на сърцето

Отново медът е богат източник на феноли и други антиоксидантни съединения. Много от тях са свързани с намален риск от сърдечни заболявания. Те могат да помогнат на артериите в сърцето ви да се разширят, увеличавайки притока на кръв към сърцето ви. Те също могат да помогнат за предотвратяване на образуването на кръвни съсиреци, което може да доведе до инфаркти и инсулти. Освен това, едно проучване при плъхове показа, че медът предпазва сърцето от оксидативен стрес. Няма налични дългосрочни проучвания при хора за връзка между меда и здравето на сърцето.

  1. Медът помага при рани и изгаряния

Локалното лечение с мед се използва за заздравяване на рани и изгаряния от древен Египет и все още е често срещано днес. Преглед на 26 проучвания за грижи за мед и рани установи, че медът е най-ефективен при зарастване на изгаряния и рани. Медът също е ефективно лечение на диабетни язви, които са сериозни усложнения, които могат да доведат до ампутация. Едно проучване отчита 43,3% успеваемост с мед като лечение на рани. В друго проучване локалният мед лекува огромен 97% от диабетните язви на пациентите. Изследователите вярват, че лечебната сила на меда идва от неговите антибактериални и противовъзпалителни ефекти, както и от способността му да подхранва тъканите. Нещо повече, той може да помогне за лечение на други кожни заболявания, включително псориазис и херпесни лезии. Медът от манука се счита за особено ефективен за лечение на рани от изгаряния.

  1. Медът може да помогне за потискане на кашлицата при деца

Кашлицата е често срещан проблем за деца с инфекции на горните дихателни пътища. Тези инфекции могат да повлияят на съня и качеството на живот както на децата, така и на родителите. Въпреки това, основните лекарства за кашлица не винаги са ефективни и могат да имат странични ефекти. Интересното е, че медът може да е по-добър избор и доказателствата сочат, че той е много ефективен. Едно проучване установи, че медът работи по-добре от две често срещани лекарства за кашлица. Друго проучване установи, че намалява симптомите на кашлица и подобрява съня повече от лекарствата за кашлица. Въпреки това, медът никога не трябва да се дава на деца под една година поради риск от ботулизъм.

  1. Вкусно е, но все пак с високо съдържание на калории и захар

Медът е вкусна, по-здравословна алтернатива на захарта. Не забравяйте да изберете висококачествена марка, защото някои по-нискокачествени могат да бъдат смесени със сироп. Имайте предвид, че медът трябва да се консумира само умерено, тъй като той все още е с високо съдържание на калории и захар. Ползите от меда са най-силно изразени, когато той замества друг, по-нездравословен подсладител. В края на деня медът е просто „по-малко лош“ подсладител от захарта и високофруктозния царевичен сироп.

Източник: www.healthline.com