4 ползи от слънчевата светлина

Слънчевата светлина често се възприема като заплаха за здравето, защото може да причини бръчки, преждевременно стареене и дори рак на кожата. Но изследванията сочат, че излагането на слънчева светлина може в действителност да е от полза.

Ето няколко начина, по които слънчевата светлина влияе положително на тялото и мозъка:

1. Слънчевата светлина повишава настроението
Учените откриха, че слънчевата светлина може да повлияе на функционирането на централната нервна система – предимно по отношение на нивата на серотонин.

Серотонинът е невротрансмитер и хормон, секретиран от хипоталамуса, който позволява на мозъчните и на другите клетки на нервната система да комуникират помежду си. Той играе различни роли в нашите навици за сън и хранене, но може би е най-известен с ефекта си върху стабилизацията на настроението.

Тъй като слънчевата светлина помага на тялото да отделя серотонин, през периоди от годината, когато слънчевата светлина е по-слабо налична – като през зимата – хипоталамусът произвежда по-малко серотонин. Това може да постави хората в повишен риск да изпитат симптоми на депресия и тревожност.

2. Слънчевата светлина увеличава производството на витамин D
Слънчевата светлина играе решаваща роля в отделянето на витамин D в организма, който има много ползи за здравето. Витамин D помага на тялото да абсорбира калций, както и да го минерализира. Минерализацията води до образуването на костна матрица, която прави костите силни и твърди.

Слънчевата светлина е основният начин, по който хората получават витамин D. Общото погрешно схващане е, че той се съдържа в самата слънчева светлина. Всъщност UV лъчите на слънчевата светлина стимулират кожата да произвежда веществото.

Изследванията показват, че поддържането на адекватни количества витамин D може да ви предпази от множествена склероза, а вероятно и от някои форми на рака.

3. Слънчевата светлина може да предотврати късогледство
Изследванията сочат, че децата, които прекарват повече време на слънчева светлина, по-рядко страдат от късогледство. Доклад от 2012 г., публикуван от Американската академия по офталмология, установява, че при деца до 20г. възраст, на всеки час, прекаран на открито, шансовете за развитие на късогледство спадат с 2%.

4. Слънчевата светлина може да подобри съня
Слънчевата светлина играе ключова роля в регулирането на вътрешния ни часовник. Този часовник, иначе известен като циркаден ритъм, диктува нашето поведение – кога да заспим, да се събудим или да ядем, на база дневни активности. Светлината изглежда е една от основните движещи сили зад този часовник.

Редовното излагане на слънчева светлина тренира мозъка ви да спи, когато стане тъмно, и в резултат на това може да ви помогне да получите по-добър нощен сън.

Колко слънчева светлина трябва да получите?
Според д-р Адам Фридман, професор в „Джордж Вашингтон“, е трудно да се определи стандартно количество време, което човек трябва да отдели за поглъщане на лъчите.

За много хора е достатъчно 10 до 15 минути излагане на слънце на ден. Въпреки това, продължителността на времето варира значително поради фактори като цвят на кожата и географско положение.