8 впечатляващи ползи от морковения сок

Сокът от моркови е изключително хранителен. Той не само осигурява калий и витамин С, но също така е много богат на провитамин А. Пиенето на сок от моркови се смята, че повишава имунитета и подобрява здравето на очите и кожата, наред с други ползи. Ето 8 впечатляващи ползи от сока от моркови.

  1. Силно питателен

Сокът от моркови е с ниско съдържание на калории и въглехидрати, докато опакова многобройни хранителни вещества. Една чаша (240 ml) съдържа:

Калории: 96

Протеин: 2 грама

Мазнини: по-малко от 1 грам

Въглехидрати: 22 грама

Захари: 9 грама

Фибри: 2 грама

Витамин А (като провитамин А): 255% от дневната стойност (DV)

Витамин С: 23% от DV

Витамин К: 31% от DV

Калий: 15% от DV

Сокът от моркови също така осигурява каротеноидните пигменти лутеин и зеаксантин, които действат като антиоксиданти в тялото ви. Антиоксидантите се борят с нестабилните молекули, наречени свободни радикали. Основният каротеноид в сока от моркови е бета каротинът, който е отговорен за оранжевия цвят на морковите. Вашето тяло го превръща в антиоксиданта витамин А.

  1. Може да подобри здравето

Сокът от моркови съдържа големи количества хранителни вещества, които са от полза за очите. По-конкретно, 1 чаша (250 мл) сок от моркови опакова над 250% от DV за витамин А, най-вече под формата на провитамин А каротеноиди като бета каротин. Витамин А е жизненоважен за здравето на очите. Няколко проучвания свързват приема на плодове и зеленчуци, които съдържат провитамин А, с намален риск от слепота и свързани с възрастта очни заболявания. Нещо повече, сокът от моркови е отличен източник на лутеин и зеаксантин, два други каротеноида, които се натрупват в очите ви и ги предпазват от увреждане на светлината. Високият хранителен прием на лутеин и зеаксантин може да намали риска от очни проблеми, като свързана с възрастта дегенерация на макулата (AMD). Един анализ от 6 проучвания свързва високия хранителен прием на тези съединения с 26% по-нисък риск от късна ВМД в сравнение с ниския прием

  1. Може да повиши имунитета

Сокът от моркови може да даде тласък на имунната ви система. И двата витамина А и С, намиращи се в сока от моркови, действат като антиоксиданти и предпазват имунните клетки от увреждане на свободните радикали. Освен това, този сок е богат източник на витамин В6, осигуряващ над 30% от DV в 1 чаша (240 ml). Витамин В6 е необходим не само за оптимален имунен отговор, но дефицитът в него е свързан и с отслабения имунитет. Всъщност едно проучване на гризачи установи, че неадекватният хранителен прием на витамин В6 забранява растежа на имунни клетки, наречени лимфоцити. Все пак са необходими изследвания върху хора.

  1. Има противораков ефект

Изследванията показват, че някои съединения в сока от моркови могат да предпазят от рак. По-конкретно, полиацетилените, бета каротинът и лутеинът от екстракта от сок от моркови могат да бъдат ефективни срещу човешките левкемични клетки. Едно изследване установи, че лечението на левкемични клетки с екстракти от сок от моркови в продължение на 72 часа води до смърт на раковите клетки и спира цикъла на клетъчен растеж. Друго изследване съобщава за подобни резултати, но показва, че полиацетилените – не бета каротин или лутеин – са основните противоракови агенти в сока от моркови. Въпреки че тези резултати изглеждат обещаващи, има малко изследвания върху хора. Двуседмично проучване при 22 здрави млади мъже установи, че пиенето на приблизително 1,5 чаши (330 мл) сок от моркови на ден не оказва значително влияние върху биомаркерите в изпражненията, свързани с рак на дебелото черво. И все пак, това беше кратко проучване с ограничен размер на извадката. Като цяло са необходими по-обширни изследвания. Сокът от моркови не трябва да се счита за лечение на рак.

  1. Може да подобри контрола на кръвната захар

Пиенето на малки количества сок от моркови може да помогне за намаляване на нивата на кръвната захар. По-специално, проучвания при плъхове с диабет тип 2 показват, че ферментиралият сок от моркови намалява кръвната захар и подобрява други свързани маркери. Това е така, защото сокът съдържа пробиотици, които са полезни бактерии, които засягат чревните бактерии, свързани с диабет. Друго проучване на гризачи установява, че лилавият сок от моркови повишава контрола на кръвната захар поради противовъзпалителния ефект на неговите антоцианинови пигменти. И все пак това са много специфични видове сок от моркови. Не е известно дали обикновеният сок от моркови има подобни ефекти. Въпреки това сокът от моркови има нисък гликемичен индекс (GI) – мярка за това колко определена храна повишава нивата на кръвната захар. Консумирането на храни и напитки с ниско гликемично ниво може да помогне за подобряване на управлението на кръвната захар при хора с диабет. По този начин сокът от моркови може да бъде добър заместител на плодови сокове с висок ГИ. Важно е обаче да контролирате размера на порциите, тъй като твърде много може да повиши нивата на кръвната захар.

  1. Може да подобри здравето на кожата

Хранителните вещества в сока от моркови може да са особено полезни за здравето на кожата. Една чаша (250 ml) сок от моркови осигурява над 20% от DV за витамин С, водоразтворим хранителен елемент, необходим за производството на колаген. Това съединение е най-разпространеният влакнест протеин във вашето тяло и осигурява еластичност и здравина на кожата ви. Освен това витамин С действа като антиоксидант, за да предпази кожата ви от увреждане на свободните радикали. Бета каротинът в сока от моркови също може да помогне на кожата ви. Едно проучване установи, че богатата на каротеноиди диета може да предпази кожата ви от ултравиолетови (UV) увреждания и да подобри външния вид на кожата.

  1. Помага за здравето на сърцето

Сокът от моркови може да помогне за намаляване на рисковите фактори за сърдечни заболявания. Първо, сокът от моркови е добър източник на калий, минерал, който играе важна роля за правилното регулиране на кръвното налягане. Доказано е, че диетата с високо съдържание на калий предпазва от високо кръвно налягане и инсулт. Антиоксидантните съединения в сока от моркови също могат да са от полза за сърцето ви. 3-месечно проучване при 17 възрастни с високи нива на холестерол и триглицериди установява, че пиенето на 2 чаши (480 мл) сок от моркови на ден значително повишава антиоксидантите в кръвта и намалява окисляването на липидите в кръвта, което може да доведе до сърдечни заболявания. И все пак са необходими повече изследвания при хора.

  1. Може да предпази черния дроб

Смята се, че каротеноидите в сока от моркови насърчават здравето на черния дроб. Няколко проучвания показват, че противовъзпалителните и антиоксидантните ефекти на каротеноидите предпазват от безалкохолна мастна чернодробна болест (NAFLD). NAFLD се появява, когато мазнините се натрупват върху черния дроб, обикновено в резултат на нездравословно хранене, наднормено тегло или затлъстяване. В крайна сметка може да прогресира до белези на черния дроб и трайно увреждане. 8-седмично проучване при плъхове установи, че сокът от моркови намалява някои маркери на NAFLD. Друго проучване на гризачи дава подобни резултати, разкривайки, че сокът от моркови не намалява мазнините в черния дроб, а намалява възпалителните кръвни маркери. Въпреки това са необходими изследвания върху хора.

 

Докато сокът от моркови е напълно безопасен за повечето хора, има няколко предпазни мерки, които трябва да имате предвид. Някои сокове от моркови, особено прясно приготвени сортове, може да не са пастьоризирани, за да убият вредните бактерии. Бременните жени, възрастните възрастни, малките деца и тези с нарушена имунна система трябва да избягват непастьоризиран сок от моркови. Освен това пиенето на много големи количества сок от моркови може да доведе до каротенемия, състояние, което превръща кожата ви в жълто-оранжево в резултат на високи нива на бета каротин в кръвта. Въпреки че не е вредно, може да е тревожно. Временно премахване на източници на бета каротин от вашата диета обикновено решава проблема. И накрая, сокът от моркови има по-малко фибри от цели моркови и съдържа естествени захари. Тъй като по-ниското съдържание на фибри означава, че захарите му се усвояват по-бързо, прекаленото пиене може да повиши нивата на кръвната захар. Докато ниският GI на сока от моркови означава, че не повишава кръвната захар толкова, колкото другите сокове, все пак трябва да внимавате да умерите приема си, ако имате диабет – особено ако го пиете самостоятелно.

Източник: www.healthline.com