Начало Обществени Здравословно Консумацията на кафе може да намали риска от остра бъбречна недостатъчност

Консумацията на кафе може да намали риска от остра бъбречна недостатъчност

Ако имате нужда от още една причина да започнете деня си с чаша кафе, скорошно проучване на изследователи от Johns Hopkins Medicine разкрива, че консумацията на поне една чаша кафе на ден може да намали риска от остра бъбречна недостатъчност (AKI).

Резултатите показват, че тези, които пият каквото и да е количество кафе всеки ден, имат 15% по-нисък риск от AKI, като най-голямото намаление е наблюдавано в групата, която пие две до три чаши на ден (22%-23% по-нисък риск).

„Вече знаем, че редовното пиене на кафе е свързано с превенцията на хронични и дегенеративни заболявания, включително диабет тип 2, сърдечно-съдови заболявания и чернодробни заболявания“, казва авторът на изследването Чираг Парих, доктор по медицина, директор на Отделът по нефрология и професор по медицина в Медицинския факултет на университета Джон Хопкинс. „Вече можем да добавим възможно намаляване на риска от AKI към нарастващия списък с ползи за здравето от кофеина.“

AKI, както е описано от Националната бъбречна фондация, е „внезапен епизод на бъбречна недостатъчност или увреждане на бъбреците, което се случва в рамките на няколко часа или няколко дни“. Това кара отпадъчните продукти да се натрупват в кръвта, което затруднява бъбреците да поддържат правилния баланс на течностите в тялото.

Симптомите на AKI се различават в зависимост от причината и могат да включват: твърде малко урина, напускаща тялото; подуване на краката и глезените, подпухване на очите; умора; недостиг на въздух; объркване; гадене; болка в гърдите; а в тежки случаи гърчове или кома.

Състоянието най-често се наблюдава при хоспитализирани пациенти, чиито бъбреци са засегнати от медицински и хирургически стрес и усложнения.

Използвайки данни от проучването за риска от атеросклероза в общностите, текущо проучване на сърдечно-съдовите заболявания в четири общности в САЩ, изследователите оценяват 14 207 възрастни, между 1987 и 1989 г., със средна възраст 54.

Участниците са анкетирани седем пъти за период от 2 години, относно броят на чашите кафе, които са консумирали на ден: нула, една, две до три или повече от три. През периода на изследването са регистрирани 1694 случая на остро бъбречно увреждане.

След отчитане на демографските характеристики, социално-икономическия статус, влиянието на начина на живот и хранителните фактори, е регистриран 15% по-нисък риск от AKI при участниците, които консумират каквото и да е количество кафе, спрямо тези, които не го правят.

Когато се отчетат и допълнителни съпътстващи заболявания – като кръвно налягане, индекс на телесна маса (ИТМ), статус на диабет, употреба на антихипертензивни лекарства и бъбречна функция – хората, които пият кафе, все още имат 11% по-нисък риск от развитие на AKI в сравнение с тези, които не го правят.

Нова надежда 

„Подозираме, че причината за въздействието на кафето върху риска от AKI може да бъде, че или биологично активните съединения, комбинирани с кофеин, или самият кофеин подобрява перфузията и използването на кислород в бъбреците“, казва Парих. „Добрата бъбречна функция и толерантността към AKI – зависят от стабилно кръвоснабдяване и снабдяване с кислород.“

Необходими са повече изследвания, казва Парих, за да се определят възможните защитни механизми на консумацията на кафе за бъбреците, особено на клетъчно ниво.

„Постулира се, че кофеинът инхибира производството на молекули, които причиняват химически дисбаланс и използването на твърде много кислород в бъбреците“, обяснява той. „Може би кофеинът помага на бъбреците да поддържат по-стабилна система.“

Парих и колегите му отбелязват, че добавките за кафе като мляко, сметана, захар или подсладители също могат да повлияят на рисковете от AKI и налагат допълнително разследване. Освен това, авторите казват, че консумацията на други видове кофеинови напитки, като чай или сода, трябва да се разглежда като възможен объркващ фактор.

Това изследване е публикувано в списанието Kidney International Reports.

Източник: Johns Hopkins Medicine