Здравословно ли е пилешкото месо?

Пилешкото е едно от най-популярните видове месо. То е широко достъпно и лесно за приготвяне. И все пак, въпреки че пилето е обичайна хранителна добавка, може да не сте сигурни колко здравословно е то. Тази статия разглежда някои от предимствата и недостатъците на пилешкото, за да определи дали е полезно за вас.

 

Хранене

Пилето е богато на различни важни хранителни вещества, включително протеини, ниацин, селен и фосфор. Една порция от 85 грама пилешки гърди съдържа:

  • Калории: 122
  • Протеин: 24 грама
  • Мазнини: 3 грама
  • Въглехидрати: 0 грама
  • Ниацин: 51% от дневната стойност (DV)
  • Селен: 36% от DV
  • Фосфор: 17% от DV
  • Витамин B6: 16% от DV
  • Витамин В12: 10% от DV
  • Рибофлавин: 9% от DV
  • Цинк: 7% от DV
  • Тиамин: 6% от DV
  • Калий: 5% от DV
  • Мед: 4% от DV

*DV – Препоръчителен дневен прием

По-специално протеинът е от съществено значение за изграждането и възстановяването на вашите тъкани и поддържането на мускулна маса. Междувременно селенът е микроелемент, който е необходим за правилната имунна функция, здравето на щитовидната жлеза и плодовитостта. Пилето също е богато на витамини от група В като ниацин и витамини В6 и В12, които играят централна роля в производството на енергия, синтеза на ДНК и здравето на мозъка.

 

Ползи

Пилето е богато на набор от важни хранителни вещества и може да бъде отлично допълнение към здравословното хранене. Като се има предвид, че пилето е с ниско съдържание на калории, но с високо съдържание на протеини, може да е особено полезно за отслабване, ако това е цел за вас. Проучванията показват, че увеличаването на приема на протеин може да подобри чувството за ситост, да увеличи загубата на тегло и да помогне за поддържане на чиста телесна маса. Нещо повече, съдържа калций, а той е важен за оптимизиране на здравето на костите.

 

Недостатъци

Пърженото и панирано пиле е с високо съдържание на нездравословни мазнини, въглехидрати и калории. Изследванията показват, че приемът на преработено месо може да е свързан с по-висок риск от сърдечни заболявания, диабет тип 2 и някои видове рак. Преработените меса могат също да съдържат големи количества натрий и консерванти. Доказано е, че намаляването на приема на натрий помага за намаляване на нивата на кръвното налягане, особено при хора с високо кръвно налягане. Освен това някои консерванти в преработените меса, като нитрити, могат да допринесат за образуването на канцерогенни съединения.

 

Здравословно приготвяне

Някои често срещани методи за приготвяне на пиле са по-здравословни от други. Ето няколко от най-добрите избори:

  • Пиле на грил. Пилето на грил може да бъде бърз и здравословен начин да увеличите приема на протеини. 
  • Печено пиле. Печенето пиле е чудесен вариант за вечеря, особено ако се опитвате да отслабнете. Освен че е с ниско съдържание на мазнини и калории, печеното пиле е богато на важни хранителни вещества.

 

Нездравословно приготвяне

Въпреки че пилето със сигурност може да се впише в здравословна диета, някои видове приготвяне са заредени с допълнителни калории, мазнини или натрий. Ето няколко вида пиле, които трябва да ограничите или избягвате:

  • Пържено пиле. Тъй като обикновено е пържено и панирано, пърженото пиле обикновено е с високо съдържание на калории, въглехидрати и нездравословни мазнини.
  • Избягвайте купеното и преработено пилешко месо.

 

Съвети за хранене

Пилето може да бъде чудесно допълнение към балансирана диета. Придържайте се към около 85–113 грама на порция, което е приблизително размерът на тесте карти. Не забравяйте също така да изберете здравословни методи за готвене като печене, печене на скара, на грил или приготвяне на пара, когато е възможно. И накрая, имайте предвид, че на пилето трябва да се наслаждавате заедно с различни други протеинови източници, като риба, месо, птици и бобови растения, за да сте сигурни, че получавате всички хранителни вещества, от които се нуждае тялото ви.