10 ползи за здравето от нисковъглехидратната и кетогенната диета

Диетите с ниско съдържание на въглехидрати са противоречиви от десетилетия. Някои хора твърдят, че тези диети повишават холестерола и причиняват сърдечни заболявания поради високото съдържание на мазнини. В повечето научни изследвания обаче диетите с ниско съдържание на въглехидрати се доказват като здравословни и полезни. Ето 10 доказани ползи за здравето от нисковъглехидратните и кетогенните диети.

 

  1. Диетите с ниско съдържание на въглехидрати намаляват апетита ви

Гладът е най-лошият страничен ефект от диетата. Това е една от основните причини, поради които много хора се чувстват нещастни и в крайна сметка се отказват. Въпреки това, нисковъглехидратното хранене води до автоматично намаляване на апетита. Проучванията постоянно показват, че когато хората намалят въглехидратите и ядат повече протеини и мазнини, в крайна сметка ядат много по-малко калории.

  1. Диетите с ниско съдържание на въглехидрати водят до по-голяма загуба на тегло в началото

Намалянето на въглехидрати е един от най-простите и ефективни начини за отслабване. Проучванията показват, че хората на диети с ниско съдържание на въглехидрати губят повече тегло по-бързо от тези на диети с ниско съдържание на мазнини,  дори когато последните активно ограничават калориите. Това е така, защото диетите с ниско съдържание на въглехидрати действат, за да премахнат излишната вода от тялото ви, като понижават нивата на инсулин и водят до бърза загуба на тегло през първата седмица или две. В проучвания, сравняващи диети с ниско съдържание на въглехидрати и ниско съдържание на мазнини, хората, които ограничават въглехидратите си, понякога губят 2-3 пъти повече тегло и то без да са гладни. Едно проучване при възрастни със затлъстяване установи, че диетата с ниско съдържание на въглехидрати е особено ефективна до шест месеца в сравнение с конвенционалната диета за отслабване. След това разликата в загубата на тегло между диетите е била незначителна. В едногодишно проучване при 609 възрастни с наднормено тегло на диети с ниско съдържание на мазнини или ниско съдържание на въглехидрати и двете групи са загубили сходни количества тегло.

  1. По-големият процент на загуба на мазнини идва от коремната област

Не всички мазнини в тялото ви са еднакви. Къде се съхраняват мазнините, определя как те влияят на вашето здраве и риск от заболяване. Двата основни типа са подкожната мастна тъкан, която е под кожата ви, и висцералната мастна тъкан, която се натрупва в коремната ви кухина и е типична за повечето мъже с наднормено тегло. Висцералната мазнина има тенденция да се натрупва около вашите органи. Излишъкът от висцерални мазнини е свързан с възпаление и инсулинова резистентност и може да доведе до метаболитната дисфункция, толкова често срещана днес. Диетите с ниско съдържание на въглехидрати са много ефективни за намаляване на тези вредни коремни мазнини. Всъщност по-голяма част от мазнините, които губите при диети с ниско съдържание на въглехидрати са от коремната област. С течение на времето това трябва да доведе до драстично намален риск от сърдечни заболявания и диабет тип 2.

  1. Триглицеридите са склонни да падат драстично

Триглицеридите са мастни молекули, които циркулират в кръвта ви. Добре известно е, че триглицеридите на гладно (нивата в кръвта след гладуване през нощта) са силен рисков фактор за сърдечни заболявания. Един от основните двигатели на повишените триглицериди при заседналите хора е консумацията на въглехидрати, особено простата захарна фруктоза. Когато хората намалят въглехидратите, те са склонни да изпитват много драматично намаляване на триглицеридите в кръвта. От друга страна, диетите с ниско съдържание на мазнини често водят до повишаване на триглицеридите.

  1. Повишени нива на „добър“ HDL холестерол

Липопротеинът с висока плътност (HDL) често се нарича „добрият“ холестерол. Колкото по-високи са нивата на HDL спрямо „лошия“ LDL, толкова по-малък е рискът от сърдечни заболявания. Един от най-добрите начини за увеличаване на „добрите“ нива на HDL е да се ядат храни с по-високо мазнинно съдържание, а диетите с ниско съдържание на въглехидрати включват много мазнини. Следователно не е изненадващо, че нивата на HDL се увеличават драстично при здравословни диети с ниско съдържание на въглехидрати, докато при диетите с ниско съдържание на мазнини те обикновено се увеличават.

  1. Намалени нива на кръвна захар и инсулин

Диетите с ниско съдържание на въглехидрати също могат да бъдат особено полезни за хора с диабет и инсулинова резистентност, които засягат милиони хора по света. Проучванията доказват, че намаляването на въглехидратите намалява драстично нивата както на кръвната захар, така и на инсулина. В едно проучване при хора с диабет тип 2, 95% са намалили или елиминирали лекарствата си за понижаване на глюкозата в рамките на шест месеца. Ако приемате лекарства за кръвна захар, говорете с Вашия лекар, преди да промените приема на въглехидрати, тъй като може да се наложи дозата Ви да бъде коригирана.

  1. Може да понижи кръвното налягане

Повишеното кръвно налягане или хипертонията е важен рисков фактор за много заболявания, включително сърдечни заболявания, инсулт и бъбречна недостатъчност. Диетите с ниско съдържание на въглехидрати са ефективен начин за понижаване на кръвното налягане, което трябва да намали риска от тези заболявания и да ви помогне да живеете по-дълго.

  1. Ефективен срещу метаболитен синдром

Метаболитният синдром е състояние, силно свързано с риска от диабет и сърдечни заболявания.Всъщност метаболитният синдром е съвкупност от симптоми, които включват:

  • Коремно затлъстяване
  • Повишено кръвно налягане
  • Повишени нива на кръвната захар на гладно
  • Високи триглицериди
  • Ниски „добри“ нива на HDL холестерол

Диетата с ниско съдържание на въглехидрати обаче е изключително ефективна при лечението на всичките пет от тези симптоми. При такава диета тези условия почти се елиминират.

  1. Подобрени „лоши“ нива на LDL холестерол

Хората, които имат висок „лош“ LDL, са много по-склонни да получат инфаркти. Оказва се, че диетите с ниско съдържание на въглехидрати увеличават размера на „лошите“ LDL частици, като същевременно намаляват броя на общите LDL частици в кръвта. Като такова, намаляването на приема на въглехидрати може да засили здравето на сърцето ви.

  1. Терапевтично за няколко мозъчни нарушения

Мозъкът ви се нуждае от глюкоза, тъй като някои части от него могат да изгорят само този вид захар. Ето защо черният дроб произвежда глюкоза от протеини, ако не ядете въглехидрати. И все пак голяма част от мозъка ви също може да изгаря кетони, които се образуват по време на глад или когато приемът на въглехидрати е много нисък. Това е механизмът, стоящ зад кетогенната диета, която се използва от десетилетия за лечение на епилепсия при деца, които не се повлияват от медикаментозно лечение. В много случаи тази диета може да излекува децата от епилепсия. В едно проучване над половината от децата на кетогенна диета са имали повече от 50% намаляване на броя на пристъпите си, а 16% вече не получават припадъци. Сега много нисковъглехидратни и кетогенни диети се изучават и за други мозъчни състояния, включително болестта на Алцхаймер и Паркинсон.

 

Малко неща са толкова добре установени в науката за храненето, колкото огромните ползи за здравето от нисковъглехидратните и кетогенните диети. Тези диети не само могат да подобрят холестерола, кръвното Ви налягане и кръвната захар, но също така намаляват апетита Ви, увеличават загубата на тегло и понижават триглицеридите. Ако искате да подобрите здравето си, си струва да разгледате една от тези диети.

Източник: www.healthline.com