Защо приема на твърде много захар не е здравословен?

От сос маринара до фъстъчено масло, добавена захар може да се намери дори в най-неочакваните продукти. Много хора разчитат на бързи, преработени храни за хранене и закуски. Тъй като тези продукти често съдържат добавена захар тя представлява голяма част от дневния калориен прием. В САЩ например, добавените захари представляват до 17% от общия прием на калории за възрастни и до 14% за деца. Диетичните насоки предлагат ограничаване на калориите от добавената захар до по-малко от 10% на ден. Експертите смятат, че консумацията на захар е основна причина за затлъстяването и много хронични заболявания, като диабет тип 2. Ето 11 причини, поради които яденето на твърде много захар е вредно за вашето здраве.

  1. Може да причини увеличаване на теглото

Консумирането на твърде много добавена захар, особено от сладки напитки, увеличава риска от наддаване на тегло и може да доведе до натрупване на висцерални мазнини.

  1. Може да увеличи риска от сърдечни заболявания

Консумирането на твърде много добавена захар увеличава рисковите фактори за сърдечни заболявания като затлъстяване, високо кръвно налягане и възпаление. Диетите с високо съдържание на захар са свързани с повишен риск от сърдечни заболявания.

  1. Има връзка с акнето

Прекомерният прием на захар може да увеличи секрецията на андроген, производството на масло и възпалението, като всичко това може да повиши риска от развитие на акне.

  1. Увеличава риска от диабет тип 2

Диетата с високо съдържание на захар може да доведе до затлъстяване и инсулинова резистентност, и двете от които са рискови фактори за диабет тип 2.

  1. Може да увеличи риска от рак

Твърде много захар може да доведе до затлъстяване, инсулинова резистентност и възпаление, като всички те са рискови фактори за рак.

  1. Може да увеличи риска от депресия

Диета, богата на добавена захар и преработени храни, може да увеличи риска от депресия както при мъжете, така и при жените.

  1. Може да ускори процеса на стареене на кожата

Захарните храни могат да увеличат производството на AGEs, което може да ускори стареенето на кожата и образуването на бръчки.

  1. Може да увеличи клетъчното стареене

Яденето на твърде много захар може да ускори съкращаването на теломерите, което увеличава клетъчното стареене.

  1. Изцежда енергията ви

Храните с високо съдържание на захар могат да повлияят отрицателно на енергийните ви нива, като причинят скок в кръвната захар, последван от срив.

  1. Може да доведе до затлъстяване на черния дроб

Яденето на твърде много захар може да доведе до NAFLD, състояние, при което в черния дроб се натрупват прекомерни мазнини.

  1. Други рискове за здравето

Освен изброените по-горе рискове, захарта може да навреди на тялото ви по безброй други начини. Изследванията показват, че твърде много добавена захар може:

  • Увеличава риска от бъбречни заболявания: Постоянно високите нива на кръвната захар могат да причинят увреждане на деликатните кръвоносни съдове в бъбреците. Това може да доведе до повишен риск от бъбречни заболявания.
  • Негативно въздействие върху здравето на зъбите: Яденето на твърде много захар може да причини кариес. Бактериите в устата ви се хранят със захар и отделят киселинни странични продукти, които причиняват деминерализация на зъбите.
  • Увеличава риска от развитие на подагра: Подаграта е възпалително състояние, характеризиращо се с болка в ставите. Добавените захари повишават нивата на пикочна киселина в кръвта, увеличавайки риска от развитие или влошаване на подагра.
  • Ускорява когнитивния спад: Диетите с високо съдържание на захар могат да доведат до нарушена памет и са свързани с повишен риск от деменция.

Изследванията за въздействието на добавената захар върху здравето продължават и непрекъснато се правят нови открития.

Източник: www.healthline.com