Здравословни ли са всички вегетариански диети?

Вегетарианските храни не са еднакво здравословни, показват изследванията, представени днес на Конгрес на ЕСС 2020.

 

„Нашето изследване подчертава променливото хранително качество на растителните храни“, казва авторът д-р Матина Кувари от университета Харокопио в Атина, Гърция. „Тази констатация беше по-очевидна при жените. Предходните изследвания показват, че жените са склонни да ядат повече растителни храни и по-малко продукти на животинска основа, отколкото мъжете. Но нашето проучване предполага, че това не гарантира по-здравословен избор на храни и от своя страна по-добро здравословно състояние . „

Повечето диетични изследвания определят диетите на растителна основа просто като „вегетарианска“ или „с ниско съдържание на месо“, като по този начин се третират всички растителни храни като равни. Уникалният аспект на това проучване беше, че той изследва вида на консумираните растителни храни в допълнение към общото количество. Здравословните растителни продукти са главно най-малко преработените храни, като пълнозърнести храни, плодове, зеленчуци, ядки, зехтин и чай. Нездравословните растителни продукти се състоят от сокове, подсладени напитки, рафинирани зърна, картофи и всякакъв вид сладкиши (например шоколад, традиционни десерти и др.).

Проучването изследва връзката между количеството и качеството на растителните храни и здравето на сърцето за 10-годишен период.

През 2001 и 2002 г. проучването ATTICA избра на случаен принцип извадка от възрастни, живеещи в Атина, които не са имали сърдечно-съдови заболявания или други хронични състояния. Настоящият анализ е проведен при 146 участници със затлъстяване с нормално кръвно налягане, кръвни липиди и кръвна захар. Диетата беше оценена с помощта на въпросник за обичайните навици през предходната година. В него бяха изброени 156 храни и напитки, които обикновено се консумират в Гърция, със снимки, за да се определи размерът на порциите.

В рамките на десетилетие близо половината от тези затлъстели участници са развили високо кръвно налягане, високи кръвни липиди и висока кръвна захар – комбинация, която е особено рискова за здравето на сърцето.

По отношение на качеството на растителните храни, по-здравословният избор бил свързан с поддържането на нормално кръвно налягане, кръвни липиди и кръвна захар. Обратното, консумирането на нездравословни растителни храни е свързано с развитието на високо кръвно налягане, високи нива липиди в кръвта и висока кръвна захар. Тези отношения били по-силни при жените в сравнение с мъжете.

Д-р Кувари казва: „Яденето на по-малко месо е полезно за здравето на сърцето, особено когато е заменено с питателни растителни храни като пълнозърнести храни, плодове, зеленчуци, ядки и зехтин.“

Тя отбеляза, че анализът е направен при хора със затлъстяване и резултатите не трябва да се разширяват до други теглови категории.

Източник: www.sciencedaily.com