Защо сънят е толкова важен?

Склонни сме да мислим за съня като за време, когато умът и тялото се изключват. Но това не е така – сънят е активен период, в който се случват много важни процеси по възстановяване и укрепване. Как точно се случва това и защо телата ни са програмирани за толкова дълъг период на сън, все още донякъде е загадка. Но учените са установили някои от критичните функции на съня и причините, поради които се нуждаем от него за оптимално здраве.

Една от жизненоважните роли на съня е да ни помогне в затвърждаването на спомените. Докато си вървим деня, мозъкът ни поема невероятно количество информация. Вместо да бъдат директно регистрирани обаче, тези факти и опит първо трябва да бъдат обработени и съхранени – и много от тези стъпки се случват, докато спим. През нощта битове от информация се прехвърлят от по-предварителна, краткосрочна памет към по-силна, дългосрочна памет – процес, наречен „консолидация“. Изследователите доказват, че след сън, хората са склонни да запазват информация и да се справят по-добре в задачите с паметта. Всички тела се нуждаят от дълги периоди на сън, за да се възстановят и дори подмладят, да стимулират растежа мускули, да възстановят тъканите и да синтезират хормони.

От колко сън наистина се нуждаем?

Здравословният сън е от решаващо значение за всички, тъй като ние трябва да запазим информация и да научим умения, за да се справяме в живота. Това вероятно е част от причината децата, които придобиват езикови, социални и двигателни умения с изумителен темп по време на своето развитие , да се нуждаят от повече сън, отколкото възрастните. Докато възрастните се нуждаят от 7-9 часа сън, едногодишните се нуждаят приблизително 11-14 часа, децата в училищна възраст между 9 и 11, а тийнейджърите между 8 и 10. По време на тези критични периоди на растеж и учене, по-младите хора се нуждаят от по-голяма доза сън, за оптимално развитие и бдителност.

За съжаление, човек не може просто да компенсира пропуснатия сън в последствие. И все пак е за предпочитане дългия сън, след период на дълго будуване. Най-доброто, което човек може да направи за своето здраве, е да изгради навици за постоянен и равномерен сън.

Източник: SleepFoundation.org