Научно обосновани съвети за повишаване на настроението

Времето през зимата, празниците и блокирането заради пандемията, могат да затруднят рутинното ви ежедневие, но науката дава отговор, как може да се справите с това и то без да полагате големи усилия.

Изминалата година беше истински трудна за всички, а за някой беше трагедия. Насочвайки внимание  си – преките умствени усилия, да погледнете на всеки изминал момент като подарък, може да ви помогне да си припомните, защо празниците са любимо време на годината.

Как да успеете да насочите вниманието си в такава посока, че да погледнете по по-различен начин на изминалата седмица или изминалата година? Отговорът на този въпрос, може би ще ви направи по-устойчиви и подготвени за нещата, които ви е приготвил живота занапред.

Разходка

Въпреки че термометрите отчитат ниски градуси навън, ходенето е не само чудесен начин да се концентрирате, но и да ви изкарва от дома – което е чудесно, както за физическото, така и за вашето психично здраве, според всеки психолог.

По време на празничния сезон и през зимата това е още по-важно поради няколко причини.

  1. Намалената дневна светлина води до намаляване на естественото усвояване на витамин D от UV светлината. Витамин D е един от най-важните витамини за имунната система и борбата с вирусите.
  2. Излагането на студ увеличава производството на норепинефрин в мозъка, невротрансмитер и хормон, който може да ви накара да се чувствате възбудени и развълнувани.
  3. Гледката на дървета, небе, звезди и природа, е най-добрия начин да подпомогнете подобряването на психичното си здраве.

Разхождайки се през празничния сезон, можете да уловите всички тези предимства, както и да намерите чудесна възможност да се концентрирате. В Европа е все по-често срещана практика брачните двойки, приятели или собствениците на домашни любимци, да се разхождат след хранене – особено след вечеря.

Няколко проучвания разглеждат ефектите от разходката след вечеря върху неща като нощна гликемия, диабет тип 2 и гастроезофагеален рефлукс. Доказано е, че може да избегнете тези състояния, дори само с 20-минутна разходка, с умерена интензивност, след вечеря.

„Концентрирайте се върху дишането си, върху всяко вдишване и издишване. Забележете, как дъхът на издишването ви става едно с всичко около вас “, съветва д-р Вероника Таит, за Psychology Today.

Вероника добавя, че проучванията показват, че разходката сред природата или в непосредствена близост до дървета, намалява нивото на стрес и безпокойство.

Няма по-добро време от декември и зима, за да осъзнаем нашето безсилие пред природата.

Ако не сте от хората, които харесват студа, новото отношение към зимата може да бъде само въпрос на това, как ще промените нагласите си. Кари Лейбовиц е американски психолог, изучаващ отношението на норвежците към тяхната дълга, безслънчева зима, над Арктическия кръг.

„Повечето хора не осъзнават, че техните вярвания за зимата са субективни“, казва Лейбовиц пред Гардиън. „Те вярват, че те просто са от хората, които мразят зимата и нищо не могат да направят по този въпрос … Но щом покажете на хората , че това е само в главите им, че те сами могат да наложат контрол над мислите си – те откриват нови, неподозирани възможностти на собственото си съзнание”

След натрупването на всички тези предимства, ви очакват още, когато разходката приключи и се приберете у дома.

За да прогоним студената зима

Друго подходящо време за концентрация е след разходката.

Забавете ход, докато се приближавате до вратата си, и кажете на глас, колко сте благодарни за подслона, който ви предпазва от студа. След като влезете, отделете малко време, за да усетите топлината на въздуха на дома си, достигаща частите от вас, които са най-студени като носа, устните и ушите.

Знаете ли онова пулсиращо усещане, когато много студена част от тялото, бързо се затопля? Фокусирайте се върху това, докато си наливате чаша билков чай, и се опитайте да обърнете внимание на миризмата и парата от водата.

Седнете и изпийте чая си, без да мърдате, докато свърши. Ето защо:

  1. Много билкови чайове имат терапевтични ефекти, които могат да бъдат много полезни за предотвратяване на болести, подобряване на качеството на съня и подпомагане на премахването на стреса след дълъг ден.
  2. Чаша чай изисква приблизително толкова време, колкото е необходимо, за да се концентрирате. Само 5-8 минути концентрация или медитация са достатъчни, за да започнете да изпитвате полезните ефекти.
  3. Използвайте най-красивите си чаши, чинийки и други принадлежности за чай. Социалният психолог Дан Ариели демонстрира, че „когато атмосферата, в която пиете кафе е превъзходна … кафето също има превъзходен вкус“. „Участниците, участвали в проучването, оценяват вкуса на кафето си по-високо, ако млякото и захарта към него са в изискани контейнери, а не в хартиени опаковки“, добавя Тейт.

Каквато и зима и празници да ви очакват тази година и въпреки наложените ограниченията, не позволявайте на стреса да попречи на приятната бърза разходка и горещата чаша чай. Животът и твърде кратък, за да си позволим лукса, да не обръщаме внимание на малките неща, които правят дните ни специани.