Сезонна диета и как може тя да ви направи по-здрави

Привържениците казват, че яденето на сезонни храни осигурява хранителни вещества, които да отговарят на условията на определен период от годината.

Когато живакът започне да се покачва и започнете да чувствате нужда от един сочен домат например, това може да е нещо повече от това, което говорят вкусовите ви рецептори. Това може да е начинът на тялото ви да ви покаже от кои хранителни вещества се нуждае. Това твърди Сюзън Рапапорт, консултант по хранене и основател на NuYu Revolution, Ню Йорк. Рапапорт описва теория, известна като сезонно хранене. Идеята надхвърля яденето само на плодовете и зеленчуците, които са сезонни, защото са по-евтини или имат по-добър вкус. В действителност, Рапапорт казва, че трябва да ядем това, което е сезонно, защото е проектирано да доставя на тялото ни точно това, от което се нуждаем, когато имаме най-голяма нужда от него. „Получаваме определени витамини и топлина от слънцето, така че когато има по-малко дневна светлина, за нас е важно да ядем храни, които допълват този дефицит.“, казва тя. „И също така, когато има изобилие от слънчева светлина, е важно да ядем храни, които ни предпазват от слънцето и ни охлаждат.“

Как работи сезонното хранене

Вземете например лятото. Рапапорт казва, че през топлите месеци прекарваме много повече време на открито. По-активни сме и освен това се потим повече. На свой ред природата ни дава някои от най-хидратиращите храни за годината – диня, краставици и др. Освен това ни дава храни с богати източници на въглехидрати, като праскови, пъпеш и царевица. През есента и зимата, когато вече е студено и дните стават по-кратки, ние вече не жадуваме за сочни пъпеши и свежи салати. Вместо това телата ни гравитират към затоплящи храни като зеленчукова супа, яхнии, зърнени храни, ядки и авокадо. Есента ни носи и най-голямата реколта от ябълки, плод, който е пълен с фибри и пектин, за да ни помогне да усвоим тези по-обемисти храни, които ядем за топлина. Съществува и цитрусовата реколта през зимата, която носи със себе си големи дози витамин С, един от най-добрите защитници на природата срещу многото бактерии и вируси, които дебнат в най-студените месеци. Рапапорт казва, че когато ядем сезонно, консумирайки плодове и зеленчуци в момента, в който природата ни ги дава, телата ни се възползват, като стават по-силни, по-здрави и по-щастливи. Всички тези фактори могат да подобрят баланса и евентуално да доведат до загуба на тегло.

„Сезонното хранене ни дава дневна доза витамини в най-чистата си форма“, казва тя. „Това ни прави по-наясно с нуждите на нашето тяло и извежда нашето физическо и хранително благосъстояние в центъра. Когато получим това, от което се нуждаем, се чувстваме по-добре и по-енергични.“

Сезонни промени

Наистина ли нуждите на нашето тяло се променят със сезона? Това е неясно. „Съвременните теории биха ви накарали да повярвате, че това се променя“, каза д-р Луиза Петре, сертифициран от борда кардиолог и специалист по отслабване. „Има обаче твърде много променливи, включително къде живеете, вашата възраст, текущо здравословно състояние, тегло и ниво на активност, които допринасят за вашите хранителни нужди, независимо от сезона.“ Ако нуждите ни се променят, може да се окаже, че потреблението на енергия (т.е. колко ядем всеки ден) също може да се промени. Всъщност проучване от 2015 г. установи, че участниците ядат около 2200 калории всеки ден, независимо от сезона. По същия начин авторите на изследването казват в своите констатации: „Приемът на енергия, макронутриенти, микроелементи и хранителни групи не се различава между сезоните.“ С други думи, хранителните вещества, които ядем през лятото, често са същите като това, което ядем през зимата. Това, казва Рапапорт, е по-малко за естествените цикли и повече за навиците. Ако се даде възможност и опит с изслушването на естествените знаци на телата ни, тя твърди, че ще се научим да ядем сезонно и да се насочим повече към храните, които са на разположение по време на природните цикли. Скоро ще открием, че тези естествени източници на хранителни вещества ни доставят много по-голяма енергия от това, което ядем строго по навик, казва тя. Ясно е, че местно отглежданите сезонни храни са по-добри източници на витамини и минерали от аналозите, отглеждани извън сезона или отглеждани другаде и доставяни на стотици или хиляди км до нашите хранителни магазини. „Сезонните храни, които се отглеждат на местно ниво, могат да имат малко по-добър хранителен профил, тъй като някои хранителни вещества, като витамин С, могат да се изчерпват при продължително съхранение“, казва Самър Юл MS, RDN, специалист по комуникация в областта на храненето. „Освен това местните храни може да имат по-добър вкус, ако са по-свежи.“ „Закупуването на местно отглеждани храни през сезона може да е от полза за околната среда, като намали транспорта и горивото, необходимо за доставянето на храната до магазина“, добавя Юл.

 

Рапапорт казва, че можете да се придържате толкова стриктно или дори толкова свободно към идеята за сезонно хранене, колкото искате, но колкото по-близо следвате цикъла на природата, толкова по-добре. И ако не друго, сезонното хранене е добър начин да получите вкусна храна с по-ниско въздействие върху планетата и често по-слабо въздействие върху вашия портфейл. 

„Мисля, че идеята за сезонното хранене има смисъл и може да осигури чудесна основа за планиране на плодовете и зеленчуците, които да се включват в ястията“, казва Юл. „Въпреки това все пак може да бъде здравословно да включите някои храни, които не са в сезона, където сте. В зависимост от това къде живеете, може дори да е препоръчително да включите някои от тези храни. „

Източник: www.healthline.com