Най-добри билки за повишаване на енергията и фокуса

Съвременните стресови фактори и забързаните графици оставят много хора изтощени и търсещи начини да се чувстват по-енергични и бдителни. Най-важните фактори, за да се чувствате добре са достатъчно сън, хранене с богата на хранителни вещества храна и поддържането на здравословно телесно тегло. Някои добавки, включително билкови, повишават вашата енергия и когнитивно здраве. Имайте предвид, че много билки могат да взаимодействат с често предписваните лекарства и могат да причинят други странични ефекти, така че е важно да говорите със специалист преди да използвате някоя от следните билки. Ето 10-те най-добри билки, които могат да помогнат за повишаване на бдителността и енергийните нива, според научни изследвания.

  1. Женшен

Женшенът е популярна билкова добавка, добре известна със своите повишаващи енергията свойства. Доказано е също, че стимулира мозъчната функция, превръщайки я в търсена билка за подобряване на спортните и умствени постижения. Женшенът съдържа съединения, включително гинзенозиди, елеутерозиди и циуджианозиди, за които се смята, че имат повишаващи ефективността и енергията свойства. В редица проучвания при хора е доказано, че добавките с женшен подобряват физическото представяне при заседнали и активни хора, предлагат свойства против умора и повишават умствената бдителност. Дози от 200–1 000 mg на ден са свързани с благоприятни ефекти върху енергийните нива, концентрация и настроение при възрастни. Имайте предвид, че употребата на женшен идва с потенциални странични ефекти, включително безсъние, диария и повишен сърдечен ритъм и кръвно налягане. Освен това тази билка може да повлияе на обичайните лекарства, като тези, използвани за лечение на диабет, депресия и сърдечни заболявания.

  1. Градински чай / Салвия

Изследванията показват, че градинският чай може да има впечатляващи когнитивни подобряващи ефекти при възрастни. Той е богат на много мощни растителни съединения, включително лутеолин, розмаринова киселина, камфор, кверцетин и апигенин, които му придават впечатляващите лечебни свойства. Когато се използва като добавка, градинският чай е показал, че подобрява настроението, бдителността, вниманието, паметта и припомнянето на думи при здрави по-млади и възрастни хора. Например, проучване при 36 здрави възрастни установява, че лечението с 50 микролитра (uL) етерично масло от градински чай води до подобрения в паметта и задачите за внимание. Освен това намалява умствената умора и повишава бдителността за период от 4 часа. Интересното е, че градинският чай действа като мощен инхибитор на ацетилхолинестеразата (AChE). Този ензим, който разгражда ацетилхолин, невротрансмитер, който играе важна роля в мозъчната функция, включително памет, внимание и мотивация. AChE инхибиторите помагат да се увеличи наличността на ацетилхолин в мозъка, като по този начин се подобрява когнитивната функция.

  1. Гуарана

Гуарана обикновено се използва като съставка в енергийни напитки и добавки, поради стимулиращите си ефекти. Съдържа кофеин, сапонини и танини и др., за които се смята, че осигуряват благоприятни ефекти върху енергията и мозъчната функция. Някои проучванията при хора са установили смесени резултати, други проучвания показват, че добавянето на екстракт от гуарана или в комбинация с други хранителни вещества в дози, вариращи от 37,5-300 mg, може да помогне за повишаване на вниманието, бдителността и паметта. Малко проучване при 10 атлети също установи, че добавянето на 300 mg гуарана може да помогне за намаляване на възприеманото усилие и подобряване на атлетичното и когнитивното представяне. Въпреки че гуараната обикновено се счита за безопасна, приемът й може да доведе до странични ефекти като повишен сърдечен ритъм и безпокойство, когато се приема във високи дози.

  1. Бакопа мониери / Брахми

Бакопа мониери расте във влажни, блатисти райони в цяла Южна Азия. Използва се в аюрведичната медицина за лечение на различни заболявания, включително безпокойство, безсъние и проблеми с паметта. Ефектите за подобряване на когнитивните способности се дължат на концентрацията му на тритерпеноидни сапонини, които са известни като бакозиди и притежават невропротективни и подобряващи когнитивността свойства. Проучванията показват, че растението може да помогне за повишаване на мозъчната функция и бдителността. Един преглед от 9 проучвания, включващи 518 души, установява, че добавянето на около 300 mg екстракт от бакопа мониери ежедневно подобрява мозъчната функция, особено скоростта на обработка на информацията и времето за реакция. Растението обикновено се счита за безопасно, но може да причини странични ефекти като храносмилателни проблеми при някои хора и да реагира с определени лекарства.

  1. Мента

Няколко проучвания показват, че вдишването на етерично масло от мента намалява умората и повишава бдителността, паметта и енергията. Етеричното масло от мента има добър профил на безопасност. И все пак, никога не трябва да приемате етерично масло, освен ако не сте го обсъдили със специалист, тъй като приемането на твърде много ментово етерично масло може да бъде токсично.

  1. Розмарин

Подобно на мента, ароматът на етеричното масло от розмарин може да помогне за подобряване на когнитивните резултати. Вдишването на етерично масло от розмарин позволява на съединенията в маслото, наречени терпени, да навлязат в кръвта ви, откъдето могат да повлияят директно на мозъка ви. Проучване при 20 възрастни установи, че вдишването на етерично масло от розмарин, което се дифузира във въздуха, води до подобрена ефективност на когнитивните задачи, включително тези, които включват скорост и точност. Друго малко проучване при 8 възрастни демонстрира, че консумацията на 250 ml вода, съдържаща екстракт от розмарин, води до подобрена ефективност при компютърни когнитивни задачи.

  1. Розов златовръх

Розовият златовръх е растение, което се използва от векове в традиционните медицински системи по света за подобряване на паметта, бдителността и издръжливостта. Доказано е, че намалява умствената умора, засилва мозъчната функция и настроението и увеличава ефективността на упражненията при проучвания върху хора и животни. Може да бъде особено полезна за хора, които страдат от burnout, което се определя като „емоционално, мотивационно и физическо изтощение в резултат на хроничен професионален стрес“. 12-седмично проучване при 118 души с burnout установи, че добавянето на 400 mg екстракт от розов златовръх на ден значително подобрява чувството на изтощение, нарушена концентрация и липса на радост в сравнение с изходното им ниво.

  1. Ашваганда / Индийски женшен 

Редица проучвания предполагат, че ашвагандата (Withania somnifera), билка, която се използва като аюрведично лекарство от древни времена, има мощно благотворно въздействие върху мозъчната функция. 8-седмично проучване при 50 души демонстрира, че добавянето на 600 mg екстракт от корен на ашваганда на ден значително подобрява паметта, вниманието и обработката на информация в сравнение с плацебо. Преглед, който включваше пет проучвания, установи, че добавянето с ашваганда се понася добре и води до подобрена ефективност на когнитивните задачи, вниманието и времето за реакция. Освен това, друго 12-седмично проучване при 50 възрастни възрастни показва, че приемането на 600 mg екстракт от корен на ашваганда ежедневно подобрява качеството на съня, умствената бдителност и цялостното качество на живот в сравнение с групата на плацебо. Изследванията показват, че ашваганда може да има благоприятни ефекти върху производството на клетъчна енергия и да бъде полезен инструмент за подобряване на спортните постижения. Допълването с розов златовръх може също да е от полза за тези с хронична умора и да подобри изпълнението на упражненията.

  1. Готу кола (Centella asiatica) 

Използва се в системите на традиционната медицина, за да спомогне за подобряване на мозъчната функция, както и е проучен за благоприятните му ефекти върху бдителността и настроението. Двумесечно проучване при 28 възрастни възрастни, които са получавали 250–750 mg дози екстракт от готу кола на ден, установява, че тези, приемащи най-високата доза, са имали подобрения в работната памет, бдителността и самооценката в сравнение с контролната група. Друго 3-месечно проучване при 80 възрастни възрастни демонстрира, че добавянето на 500 mg или 750 mg екстракт от готу кола на ден значително подобрява силата и физическото функциониране в сравнение с групата на плацебо. Нещо повече, проучване, включващо 33 души страдащи от тревожност, установи, че добавянето с 1000 mg екстракт от готу кола на ден в продължение на 2 месеца помага за подобряване на вниманието и намаляване на тяхната тревожност и умствена умора в сравнение с изходното ниво.

  1. Мака / Перуански женшен

Мака е растение, произхождащо от Перу, което е ценено заради своя потенциал за повишаване на енергията. Проучванията на хора показват, че приемането му като добавка може да помогне за повишаване на енергийните нива, намаляване на тревожността и подобряване на спортните постижения. Проучване при 50 мъже с еректилна дисфункция установява, че лечението с 2 400 mg сух екстракт от мака за 12 седмици значително подобрява физическото и социалното представяне в сравнение с плацебо. Мака също така е показала, че подобрява атлетичните постижения и има положителни ефекти върху настроението и енергийните нива в проучвания върху хора.

 

Най-добрият начин да гарантирате, че ще останете енергични и съсредоточени е като водите здравословен начин на живот, който включва питателна храна, много сън и техники за намаляване на стреса, като включване в приятна физическа активност. Освен това, някои билкови добавки, включително изброените по-горе, може да имат потенциал да повишат вашата енергия и мозъчна функция. Ако се интересувате от добавяне на една или повече от билките от този списък към вашата диета, първо се консултирайте задължително със специалист, тъй като много билки могат да доведат до странични ефекти, ако не се приемат правилно и да си взаимодействат с обичайните лекарства.

Източник: www.healthline.com