Непрекъснат нощен сън, дали наистина е здравословен

Около една трета от населението има проблеми със съня, включително затруднения в поддържането на съня през цялата нощ.

Докато нощните пробуждания са притеснителни за повечето страдащи, има някои доказателства от близкото ни минало, които предполагат, че този период на будност, настъпващ между два отделни периода на сън, е бил норма.

През цялата история има многобройни сведения за сегментиран сън, от медицински текстове, до съдебни протоколи и дневници и дори в африканските и южноамериканските племена, с обща препратка към „първи“ и „втори“ сън.

Антрополозите са открили доказателства, че по време на доиндустриалната Европа, двумодалният сън се е считал за норма. Началото на съня се определя не от определено време за лягане, а от това дали има какво да се прави.

Книгата на историка А. Роджър Екирх At Day`s Close: Night in Times Past, описва как домакинствата по това време лягат да спят няколко часа след здрач, събуждат се няколко часа по-късно за един до три часа и след това имат втори сън до зори.

По време на този период на събуждане хората имат възможност да се отпуснат, размишляват върху мечтите си или да правят секс. Някои са се занимавали с дейности като шиене, цепене на дърва или четене, разчитайки на светлината на луната или маслени лампи.

Екирх открива, че препратките към първия и втория сън започват да изчезват в края на 17 век. Смята се, че това е започнало от висшите класи в Северна Европа и е филтрирано до останалото западно общество през следващите 200 години.

Интересното е, че появата на безсъние за поддържане на съня в литературата, в края на 19 век, съвпада с периода, в който сведенията за разделен сън започват да изчезват. По този начин съвременното общество може да оказва ненужен натиск върху хората, че те трябва да получават нощ на непрекъснат консолидиран сън всяка вечер, добавяйки безпокойството към съня и задълбочавайки проблема.

Биологична основа

По-малко драматични форми на двуфазен сън са очевидни в днешното общество, например в култури, които вземат следобедна сиеста. Нашият телесен часовник се поддава на такъв график, като намалява бдителността в ранния следобед (така нареченото „потъване след обяд“).

В началото на 90-те години психиатърът Томас Вер провежда лабораторен експеримент, в който излага група хора на кратък фотопериод – тоест те са оставени в тъмнина по 14 часа всеки ден вместо типичните 8 часа – за един месец.

Отнема известно време, докато сънят им се регулира, но до четвъртата седмица се появява отчетлив двуфазен модел на сън. Те спят първо в продължение на 4 часа, след това се събуждаха в продължение на 1 до 3 часа, преди да изпаднат във втори 4-часов сън. Това откритие предполага, че двуфазният сън е естествен процес с биологична основа.

Предимства и недостатъци

Днешното общество често не позволява този тип гъвкавост, поради което трябва да се съобразим с днешните графици за сън / събуждане. Обикновено се смята, че непрекъснатият 7 до 9-часов сън е може би най-подходящ за усещане за освеженост. Такъв график може да не отговаря на нашите циркадни ритми, тъй като ние десинхронизираме с външния 24-часов цикъл светлина / тъмнина.

За да се поддържа успешно разделен график за сън, трябва да се настрои правилно времето – т.е. започването на съня, когато има силно желание за сън, и по време на ниска циркадна точка, за да заспите бързо и да поддържате съня.

Някои от ключовите предимства на разделения график за сън включват гъвкавостта, която позволява по време на работа и семейно време. Някои хора в съвременното общество са възприели този тип график, тъй като той осигурява два периода на повишена активност, креативност и бдителност през деня, вместо да има дълъг период на събуждане, при който сънливостта се натрупва през деня и производителността намалява.

В подкрепа на това има все повече доказателства, които предполагат, че дременето може да има важни ползи за паметта и ученето, като повишава нашата бдителност и подобрява състоянията на настроението. Някои смятат, че нарушенията на съня, като безсънието, се коренят в естествените предпочитания на тялото към разделен сън. Следователно разделените графици за сън може да са по-естествен ритъм за хората.

Въпреки че се стремим към консолидиран сън, това може да не отговаря на телесния часовник на хората. Всъщност може връщането към модела на сън на две смени на нашите прединдустриални предци, би работило по-добре в съвременна индустриална среда.

Версия на тази история е публикувана за първи път през юни 2016 г.

Мелинда Джаксън , старши научен сътрудник в Училището за здраве и биомедицински науки, RMIT University и Siobhan Banks , старши научен сътрудник, Център за изследване на съня, Университет на Южна Австралия .

Тази статия първоначално е публикувана от  The Conversation .