Нова средиземноморска диета с изключителни ползи за здравето

Нова „зелена“ средиземноморска диета, съдържаща още повече растителни вещества и много малко червено или птиче месо, може да е дори по-добра за сърдечно-съдовите и метаболитните заболявания, отколкото традиционната версия, предполага ново изследване, публикувано в списание Heart .

Средиземноморската диета, богата на растителни храни, е свързана с по-нисък риск от сърдечни заболявания, инсулт и диабет и в момента формира гръбнака на диетичните насоки за предотвратяване на исхемична болест на сърцето.

Смята се, че въздействието й е свързано с по-висок хранителен прием на полифеноли, „здравословни“ мазнини и фибри, и по-малък прием на животински протеини.

Изследователи от Израел, Германия и САЩ искат да разберат, дали една по-екологична версия на тази диета, с по-високо съдържание на зелени растителни хранителни източници и дори с по-нисък прием на червено месо, може да е още по-добра за здравето.

Според изявление на BMJ, те произвилно са разделили 294 човека, със заседнал начин на живот и умерено затлъстяване (BMI от 31) и средна възраст 51 години, в три диетични групи.

Първата група получава насоки за повишаване на физическата активност и основни насоки за постигане на здравословна диета.

Втората получава същите насоки за физическа активност, плюс съвети за приемане на ограничено количество калории (1500–1800 калории на ден за мъже и 1200–1400 калории на ден за жени), традиционна средиземноморска диета. Тя е с ниско съдържание на прости въглехидрати, богата на зеленчуци, птиче месо и риба заместват червеното месо. Включва и 28 грама орехи на ден.

Третата група получава указания за физическа активност, плюс съвети за спазване на подобна зелена версия на средиземноморската диета, с ограничен прием на калории.

Тя включва 28 грама орехи на ден, избягване на всякакво преработено месо и по-големи количества растителни вещества. Тя също така включва 3-4 чаши зелен чай и 100 грама замразени кубчета Wolffia globosa (култивиран щам Mankai) – високо протеинова форма на водното растение водна леща, взета като протеинов шейк на зелена растителна основа, като частичен заместител на животински протеин.

След шест месеца е оценен ефектът на всяка от диетите, върху загубата на тегло и върху сърдечно-съдовите и метаболитните рискови фактори.

Тези, които са и на двата вида средиземноморска диета, са отслабнали повече: тези на зелената средиземноморска диета (MED) са загубили средно 6,2 кг; тези, които са на обикновенната средиземноморска диета, са свалили около 5,4 кг; а тези на здравословна диета са свалили средно 1,5 кг.

Обиколката на талията – индикатор за потенциално вредно издуване на корема – се е свила средно с 8,6 см сред тези на зелената диета MED, в сравнение с 6,8 см за тези на средиземноморската диета и 4,3 см за тези на здравословната диета.

Групата със зелена MED диета постига по-голям спад в „лошия“ холестерол с ниска плътност от 6,1 mg / dl, намаление с близо 4%. Еквивалентните стойности са 2,3 mg / dl (близо 1%) за тези в средиземноморската диета и 0,2 mg / dl за тези в групата на здравословното хранене.

По същия начин, други сърдечно-съдови и метаболитни рискови фактори се подобряват повече сред тези на зелената диета MED, включително спадане на диастоличното кръвно налягане, инсулинова резистентност и важен маркер на възпалението, С-реактивен протеин, който има ключова роля за втвърдяването на артериите. Съотношението между „добър“ и „лош“ холестерол също се е увеличило.

Тези промени водят до значителен, почти двукратен спад в 10-годишния рейтинг на риска от Framingham – изчисление, използвано за прогнозиране на вероятността от сериозни сърдечни заболявания през следващото десетилетие – сред тези на зелената диета Med.

В заключение, изследователите казват: „Следването на средиземноморска диета MED, в комбинация с физическата активност, има потенциал да допринесе значително за общественото здраве, тъй като може да подобри баланса в организма и да намали сърдечно-съдовите рискови фактори, като в крайна сметка предотврати сърдечно-съдова заболеваемост и смъртност.“

И стигат до заключението: „Нашите открития предполагат, че допълнителното ограничаване на приема на месо, с паралелно увеличаване на растителните храни, богати на протеини, може допълнително да благоприятства кардиометаболитното състояние и да намали сърдечно-съдовия риск, извън известните благоприятни ефекти от традиционната средиземноморска диета.”