Полезна или вредна е соята за вашето здраве

Соята е вид бобово растение, произхождаща от Азия. Соята е част от традиционните азиатски храни от хилядолетия. Всъщност има доказателства, че соята е била отглеждана в Китай още през 9000 г. пр.н.е. Днес соята се консумира широко, не само като източник на растителен протеин, но и като съставка в много преработени храни.

Соята обаче остава спорна храна – някои хвалят ползите за здравето, докато други твърдят, че може да е вредно за вас. Тази статия разглежда за и против ползите от соята.

 

Какво е соя и кои са различните видове?

Соята е вид бобови растения, които могат да се консумират цели или преработени в най-различни форми.

Изцяло соеви продукти

Соеви продукти изцяло от соя са най-малко преработени и включват соя и едамаме. Едамаме е незряла (зелена) соя в шушулки. Соевото мляко и тофу също се произвеждат от цели соеви зърна. Докато зрялата соя рядко се яде цяла в западните страни, едамаме е любимо предястие с високо съдържание на протеини в азиатските кухни. Соевото мляко се получава чрез накисване и смилане на цели соеви зърна, кипене във вода и след това филтриране на твърдите вещества. Хората, които имат непоносимост към млечни продукти или искат да спрат употребата на мляко, обикновено го използват като млечна алтернатива. Тофу се получава чрез коагулация на соево мляко и пресоване на изварата на блокове. Това е често срещан източник на растителен протеин във вегетарианската диета.

Ферментирала соя

Ферментиралите соеви продукти се обработват по традиционни методи и включват соев сос, темпе, мисо и нато.

Преработени храни на соева основа

Соята се използва за приготвяне на няколко преработени храни, включително: вегетариански и вегански заместители на месото; кисели млека; сирена. Много пакетирани храни съдържат соеви брашна, текстурирани растителни протеини и соево масло.

Соеви добавки

Соевият протеинов изолат е силно преработено производно на соята, получено чрез смилане на соеви зърна на люспи и извличане на маслото. След това люспите се смесват с алкохол или алкална вода, загряват се и полученият соев концентрат се изсушава чрез пулверизиране на прах. Соевият протеинов изолат се предлага в много протеинови прахове и също се добавя към много преработени храни, като протеинови блокчета и шейкове. Други соеви добавки включват соеви изофлавони, които се предлагат под формата на капсули и соев лецитин, който може да се приема на капсули или на прах.

 

Съдържа много хранителни вещества:

Соевите храни са добър източник на много важни хранителни вещества.

Например, 1 чаша (155 грама) едамаме съдържа:

Калории: 189; Въглехидрати: 11,5 грама; Протеини: 16,9 грама; Мазнини: 8,1 грама; Фибри: 8,1 грама; Витамин С: 16% от референтния дневен прием (RDI); Витамин К: 52% от RDI; Тиамин: 21% от RDI; Рибофлавин: 14% от RDI; Фолат: 121% от RDI; Желязо: 20% от RDI; Магнезий: 25% от RDI; Фосфор: 26% от RDI; Калий: 19% от RDI; Цинк: 14% от RDI; Манган: 79% от RDI; Мед: 19% от RDI

 

Потенциални ползи за здравето

Уникалните фитохимикали в соята могат да предложат няколко здравни предимства.

Може да помогне за понижаване на холестерола

Няколко проучвания показват, че соята може да подобри нивата на холестерола, особено LDL (лошия) холестерол. Според някои учени, фибрите играят важна роля за понижаващите холестерола ефекти на соята.

Може да повлияе на плодовитостта

Проучванията показват противоречиви резултати за връзката между приема на соя и плодовитостта. Например, едно проучване установи, че консумацията на соя е свързана с подобрени резултати при жените, подложени на лечение за плодовитост с асистирана репродуктивна технология. Друго проучване демонстрира, че соята има защитен ефект срещу BPA, химикал, открит в пластмасата, който може да има отрицателни ефекти върху плодовитостта. Жените, които са яли соя преди ин витро оплождане (IVF), са били по-склонни да имат успешна бременност, отколкото тези, които не са я правили.

Може да намали симптомите на менопаузата

Изофлавоните са клас фитоестрогени, намиращи се естествено в соята, които действат като слаб естроген в организма. Нивата на естроген намаляват по време на менопаузата, което води до симптоми като горещи вълни. Тъй като соята действа като естествен естроген, тя може да помогне за намаляване на тези симптоми. Проучванията показват, че соята има благотворна роля в менопаузата.

 

Възможни отрицателни ефекти върху здравето

Докато соята има няколко ползи за здравето, нейното въздействие върху други условия е неясно.

Ефектът върху рака на гърдата е неизвестен?

Соята съдържа изофлавони, които действат като естроген в организма. Тъй като много видове рак на гърдата се нуждаят от естроген, за да растат, би било логично соята да увеличи риска от рак на гърдата. Това обаче не е така в повечето проучвания. Всъщност, според един преглед, по-високата консумация на соя може да бъде свързана с 30% по-нисък риск от развитие на рак на гърдата при азиатските жени.

Въпреки това, при жени в западните страни едно проучване показва, че приемът на соя не оказва влияние върху риска от развитие на рак на гърдата.

Тази разлика може да се дължи на различните видове соя, консумирани в азиатската диета в сравнение със западната диета.

Въздействие върху функцията на щитовидната жлеза?

Соята съдържа гоитрогени, вещества, които могат да повлияят негативно на щитовидната жлеза, като блокират абсорбцията на йод. Някои изследвания са установили, че някои соеви изофлавони, включително генистеин, могат да блокират производството на хормони на щитовидната жлеза. Тези открития обаче се ограничават най-вече до проучвания с епруветки и животни. От друга страна, проучвания за въздействието на соята върху функцията на щитовидната жлеза при хората предполагат, че тя може да няма значителен ефект. Един преглед от 18 проучвания показва, че добавянето на соя не оказва влияние върху нивата на щитовидната жлеза.

Ефект върху мъжките полови хормони?

Тъй като соята съдържа фитоестрогени, мъжете може да се притесняват да я включат в диетата си. Проучванията обаче не показват, че соята влияе отрицателно върху производството на тестостерон при мъжете. В преглед на 15 проучвания при мъже приемът на соеви храни, протеинови прахове или изофлавонови добавки до 70 грама соев протеин и 240 mg соеви изофлавони на ден не е повлиял нивата на свободен тестостерон или общите нива на тестостерон.

Нещо повече, соята може да намали риска от рак на простатата при мъжете.

Повечето соя съдържа ГМО?

Повече от 90% от соята, произведена в САЩ, е генетично модифицирана. Има много спорове относно безопасността на генетично модифицираните организми (ГМО). Необходими са по-дългосрочни научни изследвания, за да се определят ефектите им върху хората и в какво количество са безопасни.

Въздействие върху здравето на храносмилателната система?

Няколко скорошни проучвания с животни показват, че някои съединения, открити в соята, могат да повлияят отрицателно на здравето на храносмилателната система.

По-специално соевите аглутинини са вид антинутриент, който е свързан с няколко негативни странични ефекти. Според проучване соевите аглутинини могат да повлияят на храносмилането, като влияят върху структурата и бариерната функция на червата. Те могат също така да нарушат здравето на микробиома, който е група от полезни бактерии, поместени в храносмилателния тракт.

 

Някои изследвания предполагат, че соята може да има положителни ефекти върху нивата на холестерола, риска от рак и симптомите на менопаузата. Други проучвания обаче показват, че приемът на соя може да повлияе отрицателно на някои аспекти на здравето, включително храносмилането. Нещо повече, изследванията показват, че потенциалните ползи за здравето на соята вероятно зависят от формата, в която се консумира, като цели или ферментирали соеви храни са по-добри от по-преработените форми на соя. Въпреки че е ясно, че са необходими по-висококачествени изследвания, за да се определи ефектът от консумацията на соя върху цялостното здраве, по-голямата част от настоящите проучвания предполагат, че консумацията на цели или ферментирали соеви храни в умерени количества е вероятно безопасна и полезна за повечето хора.

Източник: www.healthline.com