Дори пациенти, които вече приемат лекарства за кръвно налягане, могат да го намалят още повече, като не добавят допълнителна сол над определен лимит към храната си, установяват учени от три университета в нова статия.
Консумирането на една чаена лъжичка сол по-малко на ден води до понижаване на систоличното кръвно налягане, сравнимо с ефекта, постигнат с лекарства, което доказва, че превенцията често побеждава лечението.
Освен това проучването на американските участници е първото, което доказва, че хората, които вече приемат лекарства за кръвно налягане, могат допълнително да понижат критичното отчитане чрез намаляване на консумацията на сол.
Изследването е проведено от Northwestern Medicine, Медицинския център на университета Вандербилт и Университета на Алабама.
„Открихме, че 70 до 75 процента от всички хора, независимо дали вече са на лекарства за кръвно налягане или не, има вероятност да намалят кръвното си налягане, ако намалят натрия в диетата си“, казва професор Норина Алън от Северозападният университет, един от главните изследователи на проучването, като добавя, че не са знаели предварително дали хората, които вече са на лекарства за кръвно налягане, могат да го понижат допълнително чрез намаляване на приема на натрий.
Проучването е едно от най-мащабните за изследване на ефекта от намаляването на солта в диетата върху кръвното налягане, като включва хора с високо кръвно налягане, известно още като хипертония, и такива вече приемащи лекарства. Това е рандомизирано контролирано проучване, златният стандарт на изследването и такова, което често е трудно да се използва при диетични интервенции.
Професор Алън казва, че общият дневен прием на натрий, препоръчан от Американската сърдечна асоциация (AHA), е под 1500 милиграма, а проучването е предназначено да го намали дори по-ниско от това.
„Високото кръвно налягане може да доведе до сърдечна недостатъчност, инфаркти и инсулти, защото оказва допълнителен натиск върху артериите ви. Това засяга способността на сърцето да работи ефективно и да изпомпва кръв“, казва колегата на Алън Дийпак Гупта, доцент по медицина и директор на Центъра за транслационни и клинични сърдечно-съдови изследвания на Вандербилт.
Най-големия риск, свързан с високия прием на натрий, идва от скритото присъствие на сол в пакетираните и преработени храни.
Участниците на 50, 60 и 70 години от Бирмингам, Алабама и Чикаго са подложени или на диета с високо съдържание на натрий (2200 mg на ден в допълнение към обичайната им диета), или на диета с ниско съдържание на натрий (500 mg общо на ден) за една седмица, след което преминават на обратната диета за още една седмица.
В деня преди всяко проучвателно посещение участниците носят апарати за кръвно налягане и събират урината си в продължение на 24 часа.
Сред 213-те участници систоличното кръвно налягане е „значително понижено“, когато са били на диета с ниско съдържание на натрий в сравнение с диета с високо съдържание на натрий.
„Точно както всяка физическа активност е по-добре от никаква за повечето хора, всяко намаляване на натрия от текущата обичайна диета вероятно е по-добро от никакво за повечето хора по отношение на кръвното налягане“, казва професор Гупта.
Ефектът на понижаване на кръвното налягане от намаляването на солта в диетата е постигнат бързо и безопасно в рамките на една седмица, според изследователския екип. Това е наистина важна страна на проучването, защото означава, че хората, които се интересуват от понижаване на кръвното си налягане, могат да го направят незабавно.
Източник: GoodNewsNetwork

































